Aanpak Online mediation - Omgaan met spanningen

De Coronatijd is voor iedereen spannend en onzeker. Deze spanning kan tot nieuwe wrijving en conflicten leiden. Hierdoor kunnen werkverhoudingen onder zware druk komen te staan. Het gedrag of de samenwerking met een collega, waar je je normaal al aan stoort, kan nu tot grote irritatie leiden. Of het nu gaat om spanningen in de samenwerking binnen een universiteit, zorginstelling of juist binnen een commerciële onderneming waar het werk wegvalt, in deze tijd vallen de normale manieren om spanning te reguleren weg. Daarmee is het risico op escalatie groot. Online mediation maakt deze spanningen weer hanteerbaar, waardoor de samenwerking in jouw organisatie blijvend verbetert.

Merk jij dat de energie uit jouw organisatie wegloopt? Is er gedoe in de samenwerking of loopt de onderlinge communicatie stroef? Dit bespreekbaar maken in online mediation helpt om de irritaties niet te laten escaleren en de aandacht weer met elkaar te kunnen richten op de uitdagingen waar jullie voor staan. Met een paar korte gesprekken houd je spanningen hanteerbaar en normaliseren de verhoudingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ziekenhuizen waar collega’s uit verschillende disciplines in deze tijd op andere manieren moeten samenwerken dan gewoon, waardoor andere ‘gezags-‘verhoudingen ontstaan die niet vanzelf soepel lopen. Ook op andere plekken dan in de zorg, kan de spanning in deze onvoorspelbare tijden snel oplopen.

Resultaat mediation

Het resultaat van onze interventie is, dat de samenwerking in jouw organisatie merkbaar verbetert. De partijen staan weer in een werkbare verhouding tot elkaar. Een dialoog in de samenwerking voert weer de boventoon en de energie in jouw organisatie komt weer volop ten goede aan organisatiedoelen en kwaliteit.

Constructieve dialoog herstellen

Adviseurs van Twynstra Gudde zijn sterk in mediation. Wij creëren in een online omgeving een setting waarin we partijen weer met elkaar in een constructieve dialoog brengen. Daarmee helpen we om de stagnatie op te lossen en conflicten productief te maken. Soms is het daarbij nodig om de achterliggende oorzaken te onderzoeken of in beeld te brengen welke context of belangen meespelen. Alles gericht op het weer werkend krijgen van de verhoudingen.

Afhankelijk van de fase van escalatie waarin een conflict zich bevindt, kiezen we de aanpak. De aanpak bestaat vaak uit een combinatie van synchrone en asynchrone afspraken. Online met elkaar in een voorbereide dialoog, offline zaken uitzoeken en doordenken, 1-op-1 gesprekken met een van de partijen of pendelend tussen partijen. Bij de aanpak maken wij gebruik van ZOOM, Microsoft Teams of Skype.

Naast mediation kunnen we jouw organisatie ook ondersteunen om spanningen hanteerbaar te maken in een online workshop over Wrijving en Conflict, waarover je binnenkort meer kunt lezen op onze site.

Onze adviseurs hebben ervaring in verschillende sectoren, waaronder zorg, onderwijs en openbaar bestuur en brengen specifieke kennis in van veranderkunde en samenwerkingsvraagstukken. Onze adviseur Maurits Jan Vink is bovendien gecertificeerd MfN mediator.

Meer weten?

Wil je weten hoe online mediation in jouw organisatie kan helpen? Vul dan onderstaand formulier in. Eén van onze adviseurs neemt dan op korte termijn contact met je op.

Ik wil graag meer weten

Neem contact op met

Alle mensen

Neem contact op met

Alle mensen

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief.

Vragen?

Je kunt ons mailen of bellen 033 467 77 77

Impact op morgen.