Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Bekijk de impact voor het ministerie van Infra
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Bekijk de impact voor gemeente Amsterdam
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Met deze training leg je een stevig fundament voor het mooie vak van programmamanagement, zodat je beter in staat bent je eigen opgave tot een succes...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Als adviseur contracteren en aanbesteden werk je in projecten en programma’s aan bijvoorbeeld het in stand houden van onze infrastructuur, de waterveiligheid en aan ontwikkelingen om de energietransitie mogelijk te maken. Stuk voor stuk grote en complexe investeringsopgaven. Geen enkele...
Solliciteer nuWil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Bij TwynstraGudde vinden we het belangrijk dat je jezelf continu kan blijven ontwikkelen. We bieden je hiervoor diverse mogelijkheden. Ook in onze arbeidsvoorwaarden heb je diverse keuzemogelijkheden.
Als adviseur contracteren en aanbesteden werk je in projecten en programma’s aan bijvoorbeeld het in stand houden van onze infrastructuur, de waterveiligheid en aan ontwikkelingen om de energietransitie mogelijk te maken. Stuk voor stuk grote en complexe investeringsopgaven. Geen enkele...
Solliciteer nuWil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...
Solliciteer nuOnze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Als adviseur contracteren en aanbesteden werk je in projecten en programma’s aan bijvoorbeeld het in stand houden van onze infrastructuur, de waterveiligheid en aan ontwikkelingen om de energietransitie mogelijk te maken. Stuk voor stuk grote en complexe investeringsopgaven. Geen enkele...
Solliciteer nuWil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...
Solliciteer nu
De vraag naar nieuwbouwwoningen is op dit moment groot. Kan in deze vraag worden voorzien door in de bestaande stad te bouwen? Of is het bebouwen van weilanden weer nodig? Wie heeft er gelijk in deze discussie?
Toegevoegd door Gregor Heemskerk op 21 oktober 2017
Onlangs werd ik door griffier van de gemeente Utrecht benaderd met een vraag over de nieuwe toekomstvisie van Utrecht. Of ik voor de gemeenteraad wilde reflecteren op de recent opgestelde Ruimtelijke Strategie Utrecht 2016-2030? Enkele jaren daarvoor had ik in Utrecht gewerkt als interim manager van de afdeling woningbouw Leidsche Rijn. Ik was daar verantwoordelijk voor alle woningnieuwbouwprojecten van de grootste uitbreidingswijk van Nederland (in totaal 30.000 nieuwe woningen).
In de Strategie wordt ondermeer beschreven dat de bevolking van Utrecht in de periode 2016 – 2030 groeit met 60.000 inwoners, van 340.000 naar circa 400.000 inwoners. Dan is de vraag: waar is ruimte in Utrecht om de benodigde woningen te bouwen? Uitgaande van een gemiddelde woningbezetting van ongeveer 2 personen, zijn er circa 30.000 nieuwe woningen nodig. In de gemeentelijke visie werd gesteld deze woningen allemaal in de bestaande gebouwde omgeving kunnen worden gerealiseerd, en dat er geen nieuwe uitbreidingslocaties nodig zijn. Dus stelde de gemeente dat de locatie Rijnenburg, waar al decennia lang over wordt gesproken als volgende grote uitleglocatie voor Utrechtse woningbouw, niet nodig is om te voldoen aan 30.000 nieuwbouwwoningen. Dat werd echter niet onderbouwd in de visie. Ik miste een overzicht van de (toekomstige) Utrechtse nieuwbouwlocatie en de hoeveelheid woningen die er kunnen worden gebouwd. In de Ruimtelijke Strategie Utrecht 2016 – 2030 wordt niet onderbouwd of de binnenstedelijke locaties de benodigde 30.000 woningen kunnen accommoderen
Deze discussie – bouwen in de bestaande stad of opnieuw weilanden bebouwen - woedt nu op vele plekken. De woningmarkt is enorm aangetrokken, de vraag naar woningen is groot en vele partijen ruiken hun kans. De Vereniging van Projectontwikkelaars loopt in de discussie voorop. De projectontwikkelaars bezitten grote hoeveelheden weilanden – duizenden hectaren - en zien hun kans schoon om die eindelijk eens te benutten. Aan de andere kant van het spectrum zijn er partijen die de weilanden groen willen houden, om verschillende redenen: bijvoorbeeld om de transformatie van leegstaande kantoren te stimuleren of om steden verder te verdichten. Praktijkhoogleraar Friso de Zeeuw zei onlangs nog dat het binnenkort tijd wordt voor Vinex achtige oplossingen. En het Economisch Instituut voor de Bouw roept op om snel een einde te maken aan het restrictief woningbeleid van provincies. Platform 31 regeert daar weer op met twitterberichten #weilandlobby.
We worden om de oren geslagen met prognoses, trendrapportages, groeicijfers en verkenningen waarin partijen onderbouwen waarom het wel of niet nodig is om weer in de wei te gaan bouwen. En elke partij heeft wel een rapport waarin zijn gelijk wordt bewezen. Het probleem is dat er niet een eenduidige, onafhankelijke inventarisatie beschikbaar is van de harde en zachte plancapaciteit. Met andere woorden: wat is de omvang van de (harde) capaciteit aan nog te bouwen woningen waar al een bestemmingsplan voor is vastgesteld, en wat is de omvang van de (zachte) capaciteit aan nog te bouwen woningen in lange termijn structuurvisies van gemeenten en provincies?
Het probleem is dat we eigenlijk niet weten wat de voorraad aan nog te bouwen woningen is. Een onafhankelijk inventarisatie is er niet. Enige tijd geleden heeft TwynstraGudde, in samenwerking met de Radboud Universiteit, onderzoek gedaan naar Grond Exploitatie Maatschappijen (GEM’s) met een juridische entiteit. Voor gemeenten zijn dit Verbonden Partijen die men met marktpartijen of andere gemeenten heeft opgericht om samen een gebiedsontwikkeling te realiseren. Voorbeelden zijn de CV/BV constructie, een NV of een Gemeenschappelijke Regeling (WGR). Onderzocht is hoe deze juridische entiteiten zijn omgegaan met de crisis, welke strategie is gevolgd en welke aanpassingen zijn gedaan. Ondermeer kwam naar voren dat deze PPS samenwerkingsverbanden nog steeds een grote plancapaciteit te benutten hebben: zij moesten nog 67.000 woningen, 845.000 m2 kantoren en 3.200 hectaren bedrijventerrein realiseren.
In ieder geval kan worden geconstateerd dat bouwen in de bestaande stad complexer is, duurder is en meer tijd vergt dan bouwen in de wei. Ook het is een feit dat er geen overheidsbijdragen meer zijn om onrendabele locaties te kunnen ontwikkelen; de tijd van de stadsvernieuwing met haar fondsen is voorbij. Gemeenten en markt moeten dat samen oplossen. De Rijksoverheid levert geen financiële bijdrage meer.
Voorlopig zal de discussie ‘wel of niet bouwen in de wei’ nog wel even doorgaan, zolang de vraag naar nieuwbouwwoningen hoog blijft. Projectontwikkelaars en bouwbedrijf zullen hun lobby blijven voeren voor het bebouwen van hun weilanden en zolang er geen goed landelijk of regionaal overzicht is van de plancapaciteit nog te bouwen woningen, kan iedereen zijn eigen gelijk beweren. Wel goed om te beseffen dat in onze rechtstaat de Raad van State een belangrijke rol in deze discussie zal hebben, aangezien de toepassing van de Ladder van Duurzame Verstedelijking er voor zorgt dat gemeenten – bij elk nieuw bestemmingsplan - moeten aantonen dat er vraag naar nieuwwoningen is én dat de bestaande locaties niet in die vraag kunnen voorzien.
De belangen voor bouwen in de wei zijn groot en de druk zal nog verder zal worden opgevoerd. Minister Blok meldde op 26 januari 2017 dat ‘het niet snel genoeg gaat, de overheden in de crisis hebben overgereageerd, gemeenten moeten nu extra bouwgrond ter beschikking stellen’. Een grote stad als Utrecht zal die druk waarschijnlijk wel weerstaan; de voorstanders van de uitlegproductie kunnen beter hun pijlen richten op de kleine gemeenten. Daar is Vinex 2.0 aanstaande.