Managen moet - Beter presteren door slim te managen | Twynstra Gudde - Organisatieadviesbureau - organisatieadviesbureau

Managen moet - Beter presteren door slim te managen

‘Managers? Daar hebben we er veel te veel van’, hoor je vaak. Maar klopt dat wel? Organisatieadviseur Martijn Jansen durfde die vraag te stellen in een tijdperk waarin zelfsturing de heilige graal is. Vijf jaar lang deed hij onderzoek naar wat managers (kunnen) doen om van toegevoegde waarde te zijn. Dit resulteerde in het prikkelende boek: Managen moet. Hierin beschrijft hij wat managen écht inhoudt, hoe je het aanpakt en waarom het móet! Het boek is een uitgave van Boom uitgevers Amsterdam.

Het belang van managen

Volgens Jansen is de vraag niet óf we gaan managen, maar hóe en wie dat het best kan doen. In Managen moet reikt hij zijn lezer praktische handvatten aan. Zo laat hij bijvoorbeeld zien hoe je medewerkers coacht en feedback geeft, maar ook hoe je productieve vergaderingen leidt en slagvaardig besluiten neemt. Zijn tips en adviezen geven houvast aan iedereen die al manager is of het wil worden. Jansen maakt duidelijk dat managen van essentieel belang is. Ook binnen zelfsturende teams wordt immers naar hartelust gemanaged, aldus Jansen.

Wat doet een manager en waarom?

Iedereen heeft wel een mening over managers en hun vak. Tegelijkertijd weten we zelden wat die managers nu precies doen. Zijn verbazing over hoe weinig we weten over managers en hun werk zette Jansen ertoe aan om er wetenschappelijk onderzoek naar te doen. Vijf jaar lang woonde hij teamoverleggen bij en sprak hij talloze mensen. Hij verzamelde praktijksituaties en hield workshops met klanten, medewerkers en managers. Het doel was zicht te krijgen op wat er door mensen die managen wordt gedaan. En welke betekenis dat heeft voor anderen. In Managen moet koppelt hij zijn bevindingen aan de dagelijkse praktijk van de middenmanager.

Dertig activiteiten van de manager

In Managen moet staat de auteur in de eerste plaats stil bij de betekenis van managen, onder meer binnen zelfsturende teams. Hij geeft antwoord op de vraag waarom managen moet. Vervolgens geeft Jansen een overzicht van de dertig dingen die je als middenmanager kunt doen en hoe je ze het slimst doet. Daarnaast besteedt hij aandacht aan managen in de context van dienstverlening en de drijfveren van managers. Tot slot plaatst Jansen de dertig activiteiten van de manager in een praktisch kader en laat hij zien hoe je daarmee als manager je eigen profiel kunt samenstellen. Waar ben je goed in en waar zit ruimte voor ontwikkeling?

Na het lezen van dit boek is het volkomen helder dat managen moet!  

De auteur

Martijn Jansen is senior partner bij Twynstra Gudde. Hij adviseert organisaties in het verbeteren van hun dienstverlening, waarbij hij zijn bedrijfskundige achtergrond combineert met zijn interesse in en aandacht voor mensen. Hij is (co)auteur van publicaties over performancemanagement, organisatieontwikkeling en middenmanagement.

Bestel nu!

Bestelinformatie: Paperback | ISBN 9789024402694 | 176 blz. | € 22,50
Verkrijgbaar op Businezz.nl en in elke (internet)boekhandel.

Inkijkexemplaar

Wilt u een idee krijgen van de inhoud van het boek? Klik dan op onderstaand plaatje voor het inkijkexemplaar. 

Martijn Jansen

Senior partner

Neem contact op