Strategische vernieuwing in de zorg: organisaties moeten tweebenig worden! | Twynstra Gudde - Organisatieadviesbureau - organisatieadviesbureau

Strategische vernieuwing in de zorg: organisaties moeten tweebenig worden!

Organisaties in de zorg moeten leren met twee benen te spelen. Door de exploitatie van het bestaande business model en exploratie van nieuwe business modellen strikt te scheiden, neemt de overlevingskans van de organisatie toe, worden de kosten verlaagd en de kwaliteit van zorg verbeterd. De huidige praktijk is vaak dat exploitatie en exploratie door elkaar heen lopen, met als gevolg dat de organisatie struikelt, in plaats van beter te gaan spelen.

Organisaties in de gezondheidzorg staan midden in de tornado van stelselwijzigingen, veranderende maatschappelijke context en continuïteitsvraagstukken. De noodzaak strategisch te vernieuwen is zelden groter geweest dan vandaag de dag. De uitdaging is fundamenteel te veranderen, terwijl de winkel open moet blijven. Geen eenvoudige opgave.

Dit vraagstuk wordt in de literatuur geduid met de term “ambidextrous organisation”. Aan de ene kant moeten organisaties hun huidige middelen en vaardigheden op een efficiënte manier inzetten om op korte termijn resultaten te realiseren (exploitatie). Aan de andere kant is het van belang dat deze organisaties nieuwe kennis en vaardigheden ontwikkelen om daarmee te reageren op veranderingen in de omgeving (re-actief), of om zelf op een proactieve manier verandering te bewerkstelligen (proactief) (exploratie).

'Personeel en management dat wil vernieuwen raakt gefrustreerd, evenals zij die de bestaande business proberen te optimaliseren.'

Het invoeren van deze ambidexterity (tweebenigheid) kan op veel manieren. Door het maken van een aparte afdeling voor innovatie, door periodiek te wisselen van focus (enkele jaren exploiteren, dan exploreren. Iets wat men ziet in de IT-industrie) of in de dagelijkse routine ruimte te bieden aan personeel voor innovatie (zoals medewerkers van Google en 3M tijd krijgen voor eigen innovatieve projecten).

Veel organisatie in de zorg innoveren binnen de bestaande organisatie. Mijn ervaring is dat dit leidt tot verwarring, cultuurconflicten, mislukte veranderingen en gedoe in de gehele organisatie met als gevolg slechtere prestaties op alle vlakken: de exploitatie van het bestaande business model loopt achteruit (verliesgevend) en de innovatie van nieuwe strategieën en business modellen komt niet van de grond (mislukte investeringen). Personeel en management dat wil vernieuwen raakt gefrustreerd, evenals zij die de bestaande business proberen te optimaliseren.

Naar mij mening moeten bestuurders in de zorg veel radicaler hun innovatie vorm geven en tegelijkertijd hun bestaande business optimaliseren. Zij moeten leren echt tweebenig te worden. Dit kan door de strategische vernieuwing en nieuwe business modellen volledig los te koppelen van de dagelijkse operatie. De bestaande organisatie en de mensen die daar werkzaam zijn krijgen de opdracht hun organisatie en business model te optimaliseren. Efficiency en resultaatgericht: inspelend op vandaag de dag. Totaal los van deze bestaande organisatie wordt een nieuwe organisatie gestart. Alleen nog verbonden op het hoogste niveau, de Raad van Bestuur. Deze nieuwe organisatie gedraagt zich als een Start-Up. Met een eigen cultuur, personeel en middelen. Inspelend op overmorgen.

Niet langer struikelen, maar tweebenig de zorg beter maken. Het uitproberen waard!

Reageer