Blog 5: Voeding en technologie als driver voor toegevoegde waarde | Twynstra Gudde - Organisatieadviesbureau - organisatieadviesbureau

Blog 5: Voeding en technologie als driver voor toegevoegde waarde

Technologie neemt de komende jaren een grote vlucht in het Facility Management. En het wordt voor organisaties steeds belangrijker om op een breder vlak van toegevoegde waarde te zijn dan winst voor de aandeelhouders alleen. Deze twee trends worden goed zichtbaar in de groeiende aandacht voor kwalitatief goede voeding, een onderwerp waar je als facilitair manager het verschil mee kunt maken. Een cateraar kan hierbij optreden als een deskundige samenwerkingspartner.

Door: Bote Scholtens en Laura Boon

De aandacht voor goede voeding in organisaties groeit, bijvoorbeeld in de zorg. Zo richt het ziekenhuis Gelderse Vallei zich op het verbeteren van de gezondheid en kwaliteit van het leven door te sturen op optimale voeding tijdens de opname van patiënten. Of het Prinses Máxima Centrum, dat volgend jaar haar deuren opent, probeert de thuissituatie van kinderen zoveel mogelijk te simuleren en ze daardoor beter en gezonder te laten eten. Dit alles met in het achterhoofd een bijdrage te leveren aan de gezondheid van de patiënt.

Maar we zien ook dat voeding steeds hoger op de agenda komt te staan bij het corporate management in organisaties. Gezonde voeding verhoogt de concentratie, productiviteit, de gezondheid en draagt dus bij aan de vitaliteit van de werknemer. Voeding ligt in de directe invloedssfeer van de Facility Manager, en is dus een concreet onderwerp om het verschil mee te kunnen maken.

Technologie in Food

De vlucht van technologische ontwikkelingen in het Facilitair Management is goed zichtbaar in de voedingsindustrie. Grossiers, Cateraars, restaurants en zelfs supermarkten experimenteren nu met technologieën waarmee ze hun waarde voor klanten kunnen vergroten en meer producten kunnen verkopen. Zo heeft Coop in december vorig jaar in Milaan de ‘supermarket of the future’ geopend waarin de fysieke en digitale wereld worden samengevoegd in een soort openluchtmarkt. Hier worden met de laatste digitale snufjes interactieve food displays weergegeven waarmee je met een simpele handbeweging door ‘augmented’ productinformatie kunt navigeren en zo het gewenste product kunt uitzoeken. Hoe lang duurt het voordat dit ook in het bedrijfsrestaurant mogelijk is?

Of neem de startup Habit. Habit is een op wetenschap (TNO) gebaseerde service voor voeding met als doel om jou een gepersonaliseerd dieet aan te bieden. Je bloed, wangslijmvlies en genen worden geanalyseerd en afhankelijk van jouw gezondheidsdoelstellingen wordt er een gepersonaliseerd voedingsplan voor je ontwikkeld. Habit stelt ook verse maaltijden voor je samen met ingrediënten waar jouw lichaam om vraagt. Iets voor cateraars om over na te denken.

Deze technologische ontwikkelingen lijken een antwoord te zijn op de vraag naar meer transparantie over onze voeding. Er is de afgelopen jaren veel te doen geweest over onze voeding; er is steeds meer behoefte aan fact-based informatie over onze voeding als basis voor nieuw vertrouwen in de voedingsindustrie. De inzet van technologie kan daarbij helpen, door op een interactieve manier transparant te maken wat er wordt aangeboden en de klant tot in de huiskamer te bereiken.

Cateraar als partner

Tegelijkertijd is de rol van de facilitair manager aan het veranderen. Vanuit zijn regierol is hij op zoek naar een expert die voor hem een assortiment maakt dat voor zijn organisatie van waarde is. Een cateraar zou hierin een rol kunnen spelen. De cateringmarkt wordt steeds professioneler en cateraars treden steeds vaker op als een partner in het vitaliteitsbeleid van een organisatie. Vanuit al zijn ervaringen bij opdrachtgevers beschikt hij over kennis, kunde en middelen om de consument beter te bereiken en te voorzien in hun behoefte.

Wij zien dat er steeds meer vraag is naar een duurzame samenwerkingsrelatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer waarin je elkaar helpt om voor elkaar van toegevoegde waard te zijn. Zo’n samenwerking gaat niet over een nacht ijs. Daarom organiseren Twynstra Gudde en Foodstep Masterclasses over Catering, specifiek gericht op facility managers. Bij deze masterclass wordt stilgestaan bij de laatste trends in de voedingsindustrie, en hoe u hiermee concreet aan de slag gaat in het bedrijfsrestaurant.

Dit was het laatste blog in een reeks van vijf naar aanleiding van het Facility Management Marktonderzoek 2017. Download hier de gratis samenvatting van het hele marktonderzoek.

Markten & Sectoren

Huisvesting en vastgoed

Expertises

Facility management

Reageer