Nieuwsbrief Zorg november 2017 | Twynstra Gudde - Organisatieadviesbureau - organisatieadviesbureau

Nieuwsbrief Zorg november 2017

01 december 2017

Een paar keer per jaar versturen wij onze nieuwsbrief Zorg, die vol staat met nieuws en onze praktijkervaring in de zorgmarkt.

In de nieuwsbrief van november kunt u o.a. lezen over:

‘Volumenormen in de zorg zijn arbitrair’
Hoe vaker ziekenhuizen operaties doen, hoe beter de kwaliteit van zorg wordt. Maar waarom dat zo is, begrijpt niemand echt goed. ‘De afkappunten voor volumenormen zijn arbitrair’, zegt Roos Mesman, senior adviseur Zorg Twynstra Gudde. Zij promoveerde vrijdag 13 oktober 2017 bij de Universiteit van Tilburg op het behandelvolume als kwaliteitscriterium. Zorgvisie interviewde Roos Mesman hierover.

Tweede prijs voor Twynstra Gudde en Vollmer & Partners in ‘Who Cares’ prijsvraag
Op 26 oktober 2017 heeft een team van Twynstra Gudde en Vollmer & Partners tijdens de Dutch Design Week de Runner Up prijs gewonnen voor ‘Who Cares’, de ontwerpprijsvraag voor nieuwe vormen van wonen en zorg. Deze prijsvraag was uitgeschreven door de Rijksbouwmeester om de grote veranderingen in zorg en sociaal domein te koppelen aan de noodzakelijke vernieuwing van woonwijken.

Verbeterslag kwaliteit fusieziekenhuis Westfriesgasthuis en Waterlandziekenhuis
Het continu verbeteren en werken aan kwaliteit en veiligheid zijn belangrijke pijlers voor het recent gefuseerde Westfriestgasthuis en Waterlandziekenhuis. De grootste opgaven daarin zijn om de sterke punten van beide organisaties op verschillende dossiers te combineren en tegelijk een verbeterslag door te voeren. Twynstra Gudde verzorgde het projectmanagement op verschillende dossiers.

Bijeenkomst ‘Sturen tegen de wind’ voor bestuurders in de ouderenzorg
Voelt u als bestuurder ook zoveel tegenwind in de ouderenzorg? De bestuurlijke opgave van nu en straks vraagt veel aandacht van bestuurders. Wij zien dit en willen bestuurders in de ouderenzorg daarbij ondersteunen. Hiervoor organiseren wij op 1 februari 2018 de bijeenkomst 'Sturen tegen de wind'. Geef u nu op!

Nieuw Customer Experience Model voor de zorg: Human Care Journey
We hebben een nieuw Customer Experience Model specifiek voor de zorg ontwikkeld: de Human Care Journey, waarbij de mens in zijn zorgreis centraal staat. De methodiek is gericht op de end-to-end journey van een patiënt. Vanaf het eerste moment van klachten wordt in kaart gebracht hoe informatie wordt gezocht, op welk moment contact plaatsvindt en met wie. Dit levert relevante spiegelinformatie op voor de rol en de (verwachte) waarde van zorgprofessionals en/of zorginstellingen.

Twynstra Gudde begeleidt ziekenhuizen in de transitie naar het onderscheiden van de verpleegkundige functies
Vanaf 2020 gaan mbo- en hbo-verpleegkundigen werken met een eigen beroepsprofiel, zodat hun onderscheiden kwaliteiten beter worden benut. Dit is een enorme verandering, die in alle lagen van de organisatie voelbaar zal zijn. Twynstra Gudde heeft het Meander Medisch Centrum geholpen met het inzetten van deze transitie richting 2020, waarover we een whitepaper hebben geschreven.

Wilt u de hele nieuwsbrief lezen? Klik dan hier. Wilt u zich abonneren op onze nieuwsbrief? Stuur dan een mail naar zorg@tg.nl.

Dennis Christmas

Managing Partner Zorg

Neem contact op

Reageer