Het nieuwe adviseren, het nieuwe samenwerken

Reinaerde

Het nieuwe adviseren, het nieuwe samenwerken

De afgelopen 10 jaar is de manier van organiseren in de zorg en de vraagstukken die er liggen veranderd. Binnen de advieswereld heeft ook een grote transitie plaats gevonden. Van grote logge organisaties wordt nu meer in netwerken gewerkt, waardoor zij wendbaarder zijn en meer inspelen op dat wat wordt gevraagd. De samenwerking tussen Twynstra Gudde en Reinaerde, een instelling voor mensen met een beperking, illustreert dit goed. Reinaerde zocht een volwaardig projectteamlid dat op gelijkwaardige basis een bijdrage zou leveren in de volgende stap van de ontwikkeling van de organisatie.

Een mooie samenwerking tussen Reinaerde en Twynstra Gudde 

Reinaerde was op zoek naar meer dan een consultant. “Onze cliënten vragen ons om begeleiding of ondersteuning bij een deel van hun leven. We helpen bij dit deel van zijn of haar leven, maar de cliënt blijft zelf aan het roer. Met de cliënt gaan we op basis van gelijkwaardigheid in gesprek over wat de wensen zijn om zo de juiste ondersteuning te kunnen bieden. Dat zochten we ook bij Twynstra Gudde. Iemand die meer is dan een consultant. Een volwaardig lid van het projectteam die op gelijkwaardige basis een bijdrage levert”, vertellen Janny Pebesma en Marije IJsseldijk-Ludikhuize van Reinaerde.

Rijdende trein

Britta Gielen en Ria Slingerland-Blom van Twynstra Gudde geven aan: “Er lag dus geen klassieke adviesvraag in de zin van onderzoek, analyseer en geef advies. De vraag aan Twynstra Gudde was om samen met de klant op de rijdende trein te springen en met hun kennis en kunde bij te dragen, bij te sturen en onderweg te leren en te reflecteren. Met de wens in co-creatie de volgende stap in de ontwikkeling van de organisatievorm te geven”. Bij Reinaerde was men al aan de slag. De diagnose was al gemaakt en ook de aanpak lag deels klaar. Het adviesbureau kwam erbij om de rijdende trein op stoom te brengen en te houden. Het was meer dan detachering, dan lever je alleen capaciteit en voer je uit. Het was ook niet de expert op afstand, die wel zou zeggen hoe het moet. Het was een vraag om scherp te zijn op inhoud en proces én energie in het traject te houden om zo in korte tijd tot besluiten te komen waar de organisatie mee verder kon in de transitie.

Witte manier

Janny en Marije: “Wij vroegen om samenwerking in plaats van advisering. In het project brengt iedereen zijn eigen specialisme in. Rollen en functies worden daarbij diffuus. Het vraagt meer op andere vlakken, zoals kunnen werken zonder vaste plannen en ruimte geven en benutten. Het is niet relevant wie wat precies heeft bijgedragen. Dat vergt een andere houding en is best wennen. Zo samenwerken creëert een gezamenlijke trots in plaats van persoonlijke resultaten.” Deze manier van werken wordt in advieswerk ook wel de ‘witte manier’ genoemd, vullen Britta en Ria aan”. Dit kenmerkt zich door actie, ontdekken, geen vooruit uitgestippelde paden, intuïtief en snel schakelen. Hoe gestructureerd (blauw) de planningen ook waren om elke dinsdag bijeen te komen, formats aan te leveren en in te vullen, des te meer ‘ontdekkende wijs’ werkten Britta en Ria in deze opdracht mee om van daaruit inzicht te geven in patronen, onuitgesproken regels, manieren van werken, die zij zagen en die de voortgang belemmerden.

Collega’s

Het vroeg snelheid in schakelen en denken, energie om het proces te versnellen. Slim luisteren en verstandig bewegen en adviseren en anderzijds op basis van intuïtie stappen nemen om te zien hoe daarop gereageerd zou worden, om van daaruit weer te leren. Met veel plezier werd er als collega’s samengewerkt. Er was geen sprake van klant of opdrachtgever. Britta en Ria: “Wij kwamen meteen aan boord en deden mee in project overleggen met alle stakeholders aan tafel”. “Dat voelt natuurlijk, als je bedenkt dat we ook zo met cliënten om willen gaan. Het gaat om gelijkwaardigheid. Dat kan alleen als je dan mensen ook meteen meeneemt en aanhaakt. Het vraagt om transparantie, maar ook om durf. Want, het is niet altijd makkelijk. Het besef dat cliënten ‘grote mensen’ zijn die zelf de regie over hun leven kunnen en willen hebben, heeft tijd nodig gehad om door te dringen”, vullen Janny en Marije aan. Dit is een wezenlijk andere benadering die haaks staat op hoe tot een aantal jaar geleden de zorg werd benaderd. Zo werd in de jaren vijftig nog uitgegaan van het verzorgen en behandelen van mensen in de zorg die toen nog echt als patiënt werden gezien. Dat ging over in het trainen en ontwikkelen van mensen met een beperking als leerling en later in het ondersteunen van (burger). Nu wordt een cliënt gezien als iemand die zichzelf ontwikkelt en die regisseur is van zijn of haar eigen leven. Daarbij past ook deze andere manier van werken bij Reinaerde. 

Scherpte

“Uit dit traject hebben wij geleerd dat ‘scherpte’ in het advies en aanpak aandacht vraagt. Een soort logische tegenstelling in snelheid en wat meer intuïtief werken, maar ook een mooie kans”, vertellen Britta en Ria. “Een manier om deze scherpte aan te brengen kan liggen in een rapportage van wat is gedaan gedurende het proces en het vastleggen van overwegingen en beslissingen gedurende het traject. In alle snelheid geeft dit de mogelijkheid terug te pakken op overwegingen en keuzes die al gaandeweg zijn gemaakt. Dit maakt dat in deze manier van werken het traject achteraf navolgbaar is en kracht en overtuiging geeft in de besluitvormende fase. Daarnaast kan even ‘terugschakelen’ aan de voorkant ook bijdragen. Ook al rijdt de trein, ook dan is het mogelijk om even een station aan te doen om stil te staan, de kaart en route te verkennen, een ieders rol in het geheel helder te hebben en het doel van de reis goed te definiëren. Dit geeft namelijk ook ruimte in deze manier van werken om daarna eventueel via andere routes ook logischerwijs naar het doel te reizen.”

Betekenis

Het uiteindelijke advies, om de organisatie Reinaerde meer wendbaar in te richten is ook waar Twynstra Gudde als adviesbureau aan werkt. Een mooi voorbeeld, waarin je met en door klanten ook leert over de eigen manier van werken en organiseren in het advies vak. Het was een mooi en leerzaam project dat leidde tot een toekomstbestendig en gedragen besluit waarin ‘collega’s’ van Twynstra Gudde en Reinaerde bij konden dragen aan een samenleving waarin iedereen van betekenis is!  

Markten & Sectoren

Cure

Britta Gielen

Partner

Neem contact op