Natuurlijk moeten we innoveren in de zorg, maar hoe? Lean Startup geeft antwoorden | Twynstra Gudde - Organisatieadviesbureau - organisatieadviesbureau

Natuurlijk moeten we innoveren in de zorg, maar hoe? Lean Startup geeft antwoorden

Lean Startup: wat we kunnen leren van Blendle, Peerby, Uber, airbnb, Dropbox en andere innovators

De NVZ heeft gelijk: Krachtig Innoveren is noodzakelijk om de vraagstukken in de ziekenhuiszorg op te pakken (invitational conference Krachtig Innoveren op 5 februari 2015). En dat geldt ook voor de andere sectoren binnen de zorg: alleen door innovatie kunnen de VVT, revalidatie, gehandicaptenzorg, wijkzorg etc. ook in de toekomst tegen lage kosten goede zorg bieden.

De grote vraag is natuurlijk: Hoe doe je dat dan? In de zorg zijn we er niet zo goed in. We kennen allemaal de voorbeelden van innovaties die worden gekenmerkt door subsidies, vuistdikke businessplannen, stuurgroepen, projectgroepen, geldverslindend marktonderzoek, haperende besluitvorming en eindeloze afstemming en verantwoording binnen de bestaande bureaucratische structuren: juridisch, financieel en zorginhoudelijk. Met, als het meezit, een beperkt eindresultaat. Maar vaak is de innovatie tussentijds al gestorven: het idee bleek toch niet zo goed of de innovatie is vastgelopen.

Voor 'niet-zorg' organisaties die innoveren is het niet anders. Ook zij lopen vaak vast in het moeras van innovatie. En daar is de afgelopen jaren veel van geleerd. Succesvolle innovatieve bedrijven innoveren anders. Zij doen het lean. En noemen het Lean Startup.

Een van de bekendste Lean Startups is Dropbox. Wie gebruikt die innovatie niet? Wist u dat ook Dropbox bijna niet was geslaagd? Niemand wilde er in investeren. En dat hebben ze weten om te buigen, met het bekende resultaat. In Nederland kennen we recent Blendle en Peerby die miljoenen euros hebben weten op te halen bij venture capitalistsvoor hun innovaties . Ook hun eerste ideeën klopten niet. Blendle is 200 keer afgewezen. Wat kunnen we van hen leren?

Deze succesvolle bedrijven delen een aantal principes, dat gezamenlijk Lean Startup heet:

  • Weg met de ‘waist’. De startup doet niets anders, dan wat direct toegevoegde waarde heeft voor de innovatie. Al het andere dat traditioneel ook moest worden opgepakt, wordt niet gedaan: geen vuistdikke businessplannen en verantwoordingen, minimale afstemming, een zeer klein team, etc.
  • Alles is gericht op leren. Iedere Startup kent de gouden regel: 'De innovatie die je hebt bedacht, is niet het goede idee'. Geen enkel businessplan overleeft de confrontatie met de markt. Daarom is het overlevingsprincipe van de Startup: leren. Wie het snelste leert, wint de strijd om de consument. Ze noemem dat Build, Measure and Learn.
  • Geen businessplan maar een business model. Wanneer je er bijna zeker van kunt zijn dat je eerste idee niet juist is, heeft het geen zin daar een groot businessplan voor te schrijven. Door te werken met een business model canvas worden de plannen gereduceerd tot een 10-tal velletjes.
  • Hypothesegedreven. Je weet dus ook dat je eerste uitwerking van het business model voornamelijk bestaat uit aannames  (hypotheses) die nog moeten worden bewezen en waarschijnlijk moeten worden aangepast. Doel van de Startup is de aannames in de werkelijkheid te toetsen: klopt het en heeft het het gewenste effect? En zo niet: wat is het dan wel?
  • Minimal Viable Product. Omdat je weet dat je eerste idee toch niet helemaal klopt, hoef je je product of dienst niet volledig uit te werken. Pas toen Dropbox haar idee als een tekenfilmpje opschreef, werden investeerders enthousiast. Het gaat er om je dienst of product zo te omschrijven of verbeelden, dat klanten, patiënten en financiers het begrijpen en je feedback kunnen geven. Ook hier gaat het er om zoveel mogelijk te leren.
  • Get Out of The Building! De innovatie zal zich niet ontwikkelen tot een geweldig product of dienst wanneer deze niet van de tekentafel af komt of uit het ziekenhuis. Alleen de confrontatie met klanten/patiënten zorgt er voor dat er geleerd kan worden of er sprake is van een Product-Market-Fit, een oplossing waar de sector echt op zit te wachten en een vraagstuk daadwerkelijk oplost.
  • Experimenteren. Experimenteren vorm de attitude van de Startup. Proberen, ontwerpen, ontdekken: wat kunnen we leren om het beste product of dienst te maken? Met de wens om zo veel mogelijk fouten te maken, omdat alleen dan echt geleerd kan worden: ‘Act fast, fail fast, learn fast’.

Inmiddels worden de principes van Lean Startup door de eerste zorgorganisaties in Nederland toegepast. Maar de aanpak verdiend veel meer aandacht als we daadwerkelijk de zorg succesvol willen innoveren. Wie durft?

Reageer