Gevoel: de onderschatte dimensie in het management | Twynstra Gudde - Organisatieadviesbureau - organisatieadviesbureau

Gevoel: de onderschatte dimensie in het management

Volgens Adriaan Rengelink is er is een enorme overwaardering voor de ratio, voor het verstand, voor het cerebrale. Maar als je goed kijkt dan is dat gevoel overduide-lijk meer aanwezig dan de ratio. Alleen gaan mensen er wat vreemd mee om. Bij elke ontmoeting begint het altijd met gevoel. Iemand maakt pijlsnel inschattingen over de gevoelstoestand van een ander en verkent de eigen gevoelstoestand. En het primaire contact komt op basis van gevoel tot stand.

Verliefd worden doe je ook niet op basis van een beleidsnotitie

De inschatting van iemand anders gaat niet op basis van een beleidsnotitie maar gewoon intuïtief, gebaseerd op je ervaring en ook nieuwsgierigheid. De meeste belangrijke beslissingen in het leven worden genomen op basis van emoties. Dat gebeurt in het privéleven, maar volgens Rengelink gaat het in het management eigenlijk ook zo. Managers zetten hele redeneringen op om te ontkennen dat het niet zo is. Soms is het zo dat gevoel gecorrigeerd en gecontroleerd wordt door de ratio. Maar dit is meer een secundair proces dan een primair proces.

Gewone gevoelens bestaan niet

Gevoelens zijn eigenlijk altijd gemengd. Dat betekent dat je voortdurend bezig bent met wat dan positieve en negatieve gevoelens worden genoemd. Belangrijk voor managers is dat hun emotionele capaciteit wordt bepaald door de mate waarin de manager toegang heeft tot al zijn gevoelens.

Mensen maken immers onderscheid tussen mooie gevoelens, lelijke gevoelens, goede gevoelens en slechte gevoelens. En dat is eigenlijk bijzonder gek want daarmee breng je beperking aan die niet nodig is. Strafrecht veroordeelt je ook niet om wat je voelt, maar wat je met het gevoel doet. Het gaat erom dat managers kunnen omgaan met een zo breed mogelijk scala aan gevoelens zonder van de leg te raken. Daarmee wordt een manager namelijk effectiever.

Dit blog is onderdeel van de interviewserie "Adriaan Rengelink: Een gesprek met de oude meester":

1. Gevoel is onderschat in het management
2. Een manager is bevriend met alle gevoelens
3. Een manager durft rampen te laten ontstaan
4. Je moet een beetje simpel zijn als manager:Drie kernkwaliteiten
5. Angst, haat en eenzaamheid. je moet er maar zin in hebben

Voor mensen die zich nog verder willen verdiepen in dit gedachtegoed bieden wij tevens de cursus ‘Managen in de onderstroom’ aan. Hier gaan we dieper in op de concepten en ga je oefenen met eigen casuïstiek. Hier gaan we dieper in op de concepten en ga je oefenen met eigen casuïstiek. Meer over deze training en een mogelijheid om u in te schrijven vindt u hier

Blijf op de hoogte