Een manager moet ook een beetje simpel zijn | Twynstra Gudde - Organisatieadviesbureau - organisatieadviesbureau

Een manager moet ook een beetje simpel zijn

Rengelink pleit ervoor dat managers meer van hun gevoel laten zien, maar het punt is dat dit niet altijd lukt.

Er zijn dan drie ‘opties’ om ermee om te gaan: Ten eerste kun je wensen en verlangens vervullen. Als je honger hebt dan pak je een boterham. Je kunt ze beheersen en de tijd is dan een belangrijk element: het gebeurt wel eens dat je midden op de dag zin krijgt om met iemand naar bed te gaan. Als je dat beheerst door te denken ‘het is meer opportuun om dat vanavond te doen’ is dat vaak een prima oplossing want deze wens direct vervullen is vaak slecht voor je verdere loopbaan. De derde is het wegstoppen van gevoelens, dat doen mensen met afweermechanismen. Die zijn onbewust en komen vaak uit de jeugd mee. In iemands familiesysteem loonde het dan waarschijnlijk om gevoelens te onderdrukken omdat daarmee iets belangrijks kon worden gekregen.

Het is wat dat betreft de ideale opvoeding als een ouder naar de kinderen wel de gevoelens herkent en accepteert, maar dat de gedragsconsequenties ongewenst worden genoemd. Je kunt zeggen ‘laat het gevoel er zijn, laat de wensen er zijn, maar er staan wetten in de weg en andere bezwaren’. We willen het wel, maar we doen het niet. In een organisatie werkt het net zo: je mag best af toe iemands hersens willen inslaan of iemand door het raam naar buiten willen mikken, maar het is beter dat niet te doen. Het lastige is dat we dit soort gevoelens van boosheid vaak maar deels ervaren en delen omdat we ons ervoor schamen en ons schuldig gaan voelen. Terwijl het mooie is dat als je tegen een collega zegt ‘ik zou je nu het liefste uit het raam gooien’ dat een enorme opluchting geeft en vaak tot grote hilariteit leidt. Het een beetje durven spelen met dit soort gevoelens maakt het werken vaak ook een stuk speelser en leuker!

Om dat gedrag te stimuleren is het belangrijk dat de leiding een goed zelfinzicht heeft. De manager moet zelf ook toegankelijk zijn en dergelijke gevoelens toelaten, liefst een beetje geamuseerd lachend. De manager geeft het goede voorbeeld, zijn gevoelens lijken op de gevoelens van ieder ander, en iedereen mag die volledige bandbreedte van gevoelens ervaren.

En over dat uit het raam gooien: dat kan ook intimiderend overkomen en daarom is het ook zo lastig: mensen kunnen hetzelfde zeggen maar toch heel verschillend overkomen. Daar is die zelfkennis weer zo belangrijk. Als onder die opmerking toch een poging zit iemands gevoelens af te wijzen of te veroordelen dan wordt het intimiderend en gaat het spel element eraf. De manager moet dus wel zuiver blijven in de speelsheid en daarin dus eigenlijk een beetje simpel zijn zonder te veel bijbedoelingen. Daar zit vaak de uitdaging!

Dit blog is onderdeel van de interviewserie "Adriaan Rengelink: Een gesprek met de oude meester":

1. Gevoel is onderschat in het management
2. Een manager is bevriend met alle gevoelens
3. Een manager durft rampen te laten ontstaan
4. Je moet een beetje simpel zijn als manager: Drie kernkwaliteiten
5. Angst, haat en eenzaamheid. je moet er maar zin in hebben

Voor mensen die zich nog verder willen verdiepen in dit gedachtegoed bieden wij tevens de cursus ‘Managen in de onderstroom’ aan. Hier gaan we dieper in op de concepten en ga je oefenen met eigen casuïstiek. Hier gaan we dieper in op de concepten en ga je oefenen met eigen casuïstiek. Meer over deze training en een mogelijheid om u in te schrijven vindt u hier.

Blijf op de hoogte