Ecologisch perspectief op leren | Twynstra Gudde - Organisatieadviesbureau - organisatieadviesbureau

Ecologisch perspectief op leren

Vier jaar geleden gaf ik mijn inaugurele rede als lector bij Stoas Wageningen | Vilentum Hogeschool onder de titel In bloei trekken. Vrijdag 27 maart jl. ronde ik de eerste vier jaar af met een openbare les: Snoeien doet bloeien. Beide publicaties treft u hier aan.

Balancing mystery and mastery
means living somewhere between the hopelessness of the belief that we are unable to understand anything and, at the other extreme,
the naivety of the belief that we can know everything.
Human beings in this way know of and learn within the unknowable. (Robert Louis Flood
, 1999, p. 83)

De dynamiek van weten en niet weten zit in de hart van leren en ontwikkelen. Weten dat je niet alles kúnt weten, en tegelijkertijd teleurgesteld zijn als je iets niét weet. Hoe herkenbaar. Er is nog een wereld te winnen in het doorgronden van leren. Met dit citaat begon ik vier jaar geleden “In bloei trekken”, en nu, vier jaar later wil ik het nog eens herhalen. Als er één ding is dat we volgens mij te vaak vergeten, is het wel het gegeven dat niet-weten minstens even belangrijk is als weten. Dat is meteen waarom onderzoek zo’n heerlijke activiteit is: het geeft beide: weten en niet weten, antwoorden en steeds nieuwe vragen.

Vragen

Dat gezegd hebbende, wil ik meteen even verwachtingen managen: dit boekje weerspiegelt het weten en het niet weten rond de lectoraatsthema’s uit de afgelopen vier jaar, waar we stappen gemaakt hebben, maar ook de vragen die weer spelen. Het bevat drie bijdragen;

  • Een manifest over het ecologisch perspectief op leren
  • Een introductie op het thema professionele identiteit
  • Een uitnodiging tot samenwerking in een research-practice-partnerschap

De drie onderdelen zijn los van elkaar leesbaar, maar volgen elkaar ook op een natuurlijke manier op. Ten slotte geeft dit boekje ook een kijkje achter de schermen van ons werk in de afgelopen vier jaar door partnerschappen zichtbaar te maken. Collega’s uit onderzoek en praktijk hebben elk hun eigen thema’s, indrukken, visies of inspiraties toegevoegd aan de basistekst.

Natuurlijk ga ik hierover graag in gesprek. Vragen en reacties zijn van harte welkom! Hieronder een bladerbare versie en eventueel de pdf om direct te downloaden.

 

Blader door het boekje 'Snoeien doet bloeien'

Reageer